1887

Omnibus Aktiebolaget i Helsingfors (Helsingin Omnibusosakeyhtiö) perustetaan ja aloitetaan julkinen liikenne.

imageOmnibusosakeyhtiön tarkoituksena oli liikennöidä Helsingissä edullisilla ja mukavilla liikennevälineillä. Yhtiö tilasi tehtailija Magnus Almilta neljä hevosvetoista omnibusvaunua, joihin mahtui 11 matkustajaa. Linja Töölö–Kaivopuisto avattiin 14.3.1888. Hevosomnibussit liikennöivät myös linjoilla Sörnäinen–Pitkäsilta–Lapinlahdenkatu ja Hautausmaa–Kauppatori.

Omnibusosakeyhtiön toimintaa jatkoi 1890 perustettu Helsingin Raitiotie- ja Omnibusosakeyhtiö, joka aloitti syksyllä 1890 raitiotieverkoston rakentamisen. Hevosraitiovaunuliikenne alkoi väliaikaisesti 11.12.1890 linjoilla Töölö–Kauppatori–Kaivopuisto ja Sörnäinen–Kauppatori– Lapinlahti. Raitiovaunua veti yksi hevonen, ylämäessä avuksi tuli toinen hevonen. Hevosen työpäivä oli kolmen tunnin pituinen. Enimmillään hevosia oli 106. Hevosraitioliikenne päättyi 21.10.1901.

Sähköraitiovaunuliikenne aloitettiin virallisesti 4.9.1900. Raideverkoston sähköistyksen urakoi O. L. Kummer Dresdenistä. Kummer toimitti myös ensimmäiset sähköraitiovaunut, ja saksalaiset insinöörit kouluttivat kuljettajia.

image Helsingin kaupunki hankki 1913 haltuunsa lähes kaikki yhtiön osakkeet ja vuodesta 1945 Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) on vastannut raitiotieliikenteestä osana kunnallista palvelua.